<p
مدیرکل دفتر نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای تاکید کرد: ۹۰ درصد جمعیت ساکن در روستاهای کشور از راه ٖآسفالته برخوردار هستند.
به گزارش تحولات، محمد رودباری درباره میزان راههای فرعی و روستایی کشور گفت: در کل کشور ۱۲۸ هزار و ۱۳۸ کیلومتر راه شوسه و آسفالته روستایی وجود دارد که از این میزان راه، ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن آسفالت و حدود ۲۱ هزار و ۴۳۷ کیلومتر شوسه است؛ ضمن اینکه ۷۵ هزار و ۹۸۵ راه خاکی در کشور وجود دارد که معمولاً راه روستاهای با جمعیت زیر ۲۰ خانوار را تشکیل میدهد و بهطورکلی جمع کل تمامی این راهها به عدد ۲۰۴ هزار و ۱۲۴ کیلومتر میرساند.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در رابطه با میزان عددی اعتبارات تخصیصیافته به راههای مذکور اظهار داشت: از لحاظ عددی میزان اعتبارات امسال برای راههای روستایی ۴۰ میلیارد تومان بوده و برای راههای فرعی واصلی غیر شریانی ۹۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومان است.
رودباری با بیان اینکه میزان آسفالتریزی امسال در راههای روستایی تاکنون هزار و صد کیلومتر و راههای فرعی و اصلی غیر شریانی ۷۵۰ کیلومتر بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته از راههای مذکور که زیر نظر این دفتر است هزار و ۱۸۹ کیلومتر روکش آسفالت، ۷۸۳ کیلومتر عملیات حفاظتی، یک میلیون ۶۳۳ هزار و ۳۷۱ مترمربع لکهگیری و ۵۹۵ هزار و ۶۸۰ متر طول درزگیری شدهاند.
وی اضافه کرد: حرکت خوبی که در این سالها صورت گرفته است این است که قراردادی با مشاور امضا شده که طبق این قرارداد تمامی راههای فرعی کشور به طول ۳۷ هزار و ۶۶۱ کیلومتر ازنظر ناهمواری، سطح خرابی و عوارض کنار جاده برداشت و اطلاعات آن در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفته و بر اساس این اطلاعات بودجه مورد نیاز برای نگهداری و بهسازی این راهها مشخص میشود و بر مبنای اطلاعات مذکور بودجه سالانه اولویتبندی میشود البته دسترسی به این اطلاعات محدود به مرکز نبوده و به هر استان نتیجه بررسیها ابلاغشده تا از آنها بهینه استفاده کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه علاوه بر بودجهبندی و برداشت طبق بررسیهای صورت گرفته نوع دخالتی که باید در محورهای دارای مشکل بر اساس مسائل آن محور مشخصشده است، خاطرنشان کرد: بر مبنای اطلاعات بهدستآمده مذکور ۳۵ درصد از راههای فرعی کشور نیاز به بهسازی سبک، ۴۴ درصد نیاز به بهسازیهای سنگین، ۱۸ درصد نیاز به آسفالتهای حفاظتی و مابقی نیز فقط نگهداری جاری و اندودهای حفاظتی لازم دارند.
Sunday, 24 February , 2019