رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: ارزش آفرینی، جامعه‌پذیری کیفی و تربیت شهروند خوب رسالت اجتماعی دانشگاه‌های نسل چهارم است.

به گزارش تحولات، امین رستم‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان غربی در نشست صمیمی با اعضای کانون‌های سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، رسالت و مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های نسل چهارم در مقطع کنونی را ارزش آفرینی، جامعه پذیری و تربیت شهروند خوب عنوان و خاطرنشان کرد: در جامعه امروز لزوم توجه بر رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها بیشتر از رسالت‌های آموزشی و پژوهشی آن‌ها حس می‌شود و امروز ارزش آفرینی دانشگاه در همه حوزه‌ها مستلزم اعمال پیوست فرهنگی و اجتماعی برای همه اسناد توسعه دانشگاه‌ها است و اگر این مهم لحاظ شود، سایر رسالتهای آموزشی، پژوهشی، ثروت آفرینی، راندمان آفرینی و رفاه آفرینی دانشگاه‌ها برای مردم و حوزه‌های دیگر جامعه هر چه کیفی‌تر محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وسعت موضوعات فعالیت جنبش دانشجویی محدود و محصور بر کلیشه‌ها نبوده، خاطر نشان کرد: جنبش دانشجویی باید محرک و بسترساز دانشگاه‌ها برای حرکت دانشگاه‌های نسل اول به نسل‌های چهارم و جدیدتر باشد. 

وی با تاکید بر لزوم کیفی‌سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها گفت: توسعه کشور در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیازمند کیفی‌سازی دانشگاه‌ها و همگام‌سازی با دانشگاه‌های نسل چهارم دنیا است و دانشگاه‌ها می‌توانند با مهیاسازی محیطی مستعدتر، اندیشه دانشجو را صیقل داده و غنی‌تر کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، ۱۶ آذر را روز تجلی بصیرت دانشجویان در مقابل کودتای سیاه آمریکایی توصیف و تصریح کرد: خون دانشجویان شهید ۱۶ آذر نشان داد که دانشجویان مسلمان ایران اسلامی برابر استعمار و استبداد ایستاده‌اند و  برای دانشجویان نسل‌های دیگر به عنوان مظهر مبارزه با استکبار ، زشتی‌ها و چالش‌های سخت جامعه خواهند بود.

رستم‌زاده دانشگاه را محیط عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی قشر جوان و قوای محرکه و پویایی جامعه در حرکت به سمت قله‌های پیشرفت و توسعه دانست و اظهار کرد: مطالبه‌گری، پرسش‌گری و نقد منصفانه با روح دانشجو عجین شده است و باید با فراهم‌سازی بستر آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نسبت به بصیرت‌افزایی جوانان بر پایه اندیشه‌های انقلاب و آرمان‌های امام راحل اقدام کرد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تقویت خودباوری، جهاد علمی و داشتن بصیرت سیاسی را از مهم‌ترین وظایف جنبش‌های دانشجویی در مقطع کنونی برشمرد و افزود: امروز محیط دانشگاه و دانشجویان مهم‌ترین هدف جنگ نرم دشمنان نظام اسلامی هستند تا پایه‌های ترقی کشور را از این طریق سست کنند و جنبش‌های دانشجویی در عین حالی‌که باید سرآمدان علمی جامعه باشند، باید با پیروی از اندیشه سیاسی امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری و با بصیرت مثال‌زدنی خود همچون جوانان انقلاب خط بطلانی بر اندیشه‌های واهی دشمنان این آب و خاک بکشند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گفت: رسالت جنبش دانشجویی به شکلی است که از اظهار و ابراز حق و ابطال باطل دریغ نکرده و آنچه برای تعالی مردم ضروری است، بدان اعتقاد داشته باشند.

عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور گفت: باید عمق قدرت تحلیلی دانشجو کیفی‌تر شود و از تحلیل صورت موضوعات به سیرت آنها برسد چرا که وقوف در مرحله اول و تصمیم‌گیری بر اساس آن او را از پرداخت جوهری به موضوعات دور می‌کند.

وی گفت: علم و فناوری ابزاری برای رسیدن به اهداف عالیه جوهری انسان است و شور و شوق جوانی به همراه آرمانگرایی دانشجو وی را در مسیر جهاد برای تعالی جامعه پایا و مانا نگه می‌دارد، اما مولفه‌هایی سبب رخوت این تعالی خواهی در مسیر دانشجو می‌شود که باید با آسیب شناسی علمی سبب زدودن اندیشه‌ای و عملی مسیر از این آفت‌ها شد.

وی افزود: فهم جنبش دانشجویی از چالش‌های پیش روی پیشرفت جامعه باید عقلانی، خلاقانه،  واقع‌بینانه‌تر، عمیق‌تر و متفاوت‌تر از سایرین باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جنبش‌های دانشجویی باید برای الگو و مدل مدیریت چالش‌ها و تنگناهای جامعه نسخه علمی و عملی بومی داشته باشد، چرا که پتانسیل بی بدیل دانشگاه‌ها متشکل از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در هیچ محیط جامعه وجود ندارد.

رستم زاده ادامه داد: جنبش دانشجویی نباید دل به آرمان‌های غیر واقعی داده و اهداف موسمی و سراب مآبانه افکار آنان را سیراب کند.

وی با تشریح نظریه‌های مطروحه در خصوص جنبش دانشجویی گفت: نظریه های کارکردگرایانه، انقلابی، هابرماس و نظریه جنبش‌های جدید اجتماعی و فرهنگ سیاسی و… با آرمان‌ها و سر مشق‌های مختلف ارائه شده‌اند، اما باید برای هر جامعه مطابق با زیست بوم توسعه آن کشور مدل و نظریه‌ای بومی در موضوعات مختلف خلق و ارائه و آسیب شناسی شود تا موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه فضای ذهنی دانشجویان شدیدا متاثر از فضای سایبری و مجازی است، گفت: این فضا نیازمند خوراک‌های جذاب، منحصر بفردتر، پیچیده‌تر و خاص‌تر است که متاسفانه یکی از رسالت‌های نوین اما مغفول جنبش دانشجویی قلمداد می‌شود.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: تاکید و تکیه بر هویت دینی و ارزشی نکته موفقیت و سعادت جنبش‌های دانشجویی است و باید بر این مبنا راهبرد کیفی داشته و برای دانشجویان و دانشگاه‌ها خلق ایده و رویداد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جذاب و بدیع داشته باشند.

وی گفت: سبک زندگی و فرهنگ آن باید یکی از دغدغه‌های جوهرین جنبش دانشجویی تلقی شود، چرا که ضریب رشد یک جامعه رابطه معناداری با سبک زندگی کیفی و هوشمند مردم کشور دارد که مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت آن تکیه و توصیه داشته‌اند و باید در زیر شاخه‌های متنوع و متعدد آن با واکاوی خلاقانه برنامه‌ریزی موثر شود.

وی استفاده از ظرفیت و تاثیر بی‌نهایت هنر و آثار هنری که شامل حوزه‌های مختلف زیباشناختی است را از دیگر زمینه‌های بکر و حوزه‌های فراموش شده کاری جنبش دانشجویی برای اثرگذاری فرهنگی در دانشجویان و دانشگاه‌ها ذکر کرد.

وی گفت: چشم طمع بیگانگان خارج از کشور همیشه برای ابزار قرار دادن جنبش دانشجویی باز و فعال است و آنها برای این مهم برنامه‌ریزی خلاقانه هدفمند عملیاتی و غیر مستقیم و حرفه‌ای دارند.

رستم‌زاده گفت: پرداخت خلاقانه فرهنگ قرآنی در رویدادهای دانشجویی یکی از نکات مغفول برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌هاست که باید جنبش دانشجویی در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشد. 

وی گفت: تقویت نگاه بین رشته‌ای امروزه موضوعی مهم در مباحث توسعه علمی دانشگاه‌ها و کشورهای توسعه یافته جهان به شمار می‌آید که باید فرهنگ علمی دانشگاهی با اتخاذ تدابیر علمی، آموزشی، پژوهشی و خصوصا فرهنگی به سمتی پیش روند که بین رشته‌های مختلف تحقیقات و مقالات و پروژه‌های مشترک تعریف شده و برای تعالی کشور به دست مدیران و بخش صنعت برسد.

انتهای پیام

منبع :خبرگزاری ایسنا