بخش زیادی از مواد اولیه صنعت قطعه ‌سازی وارداتی است و بخش دیگر نیز اگر چه در کشور تولید می‌ شود؛ اما کفاف نیاز شرکت‌ های قطعه‌ سازی را نمی ‌دهد. مهر ماه امسال تولید خودرو های سواری هیوندای i۲۰، لیفان ۸۲۰، لیفان X۶۰، لیفان X۵۰ و MG۳۶۰ متوقف شد. بر اساس جدیدترین آمار وزارت […]

بخش زیادی از مواد اولیه صنعت قطعه ‌سازی وارداتی است و بخش دیگر نیز اگر چه در کشور تولید می‌ شود؛ اما کفاف نیاز شرکت‌ های قطعه‌ سازی را نمی ‌دهد.
مهر ماه امسال تولید خودرو های سواری هیوندای i۲۰، لیفان ۸۲۰، لیفان X۶۰، لیفان X۵۰ و MG۳۶۰ متوقف شد. بر اساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید این خودروها در حالی به صفر رسیده است که در مهرماه پارسال ۷۲۰ دستگاه هیوندای آی۲۰، ۱۹۲ دستگاه لیفان ۸۲۰، ۱۱۶۱ دستگاه لیفانX۶۰ و ۵۸۵ دستگاه لیفان X۵۰ در شرکت کرمان موتور و ۲۰ دستگاه MG۳۶۰ دنده ای در شرکت صنعت خودرو آذربایجان تولید شده بود.تولید خودرو

چهار مدل از این خودروها در کرمان تولید می شدند. این دو خودروساز در مورد دلایل توقف تولید خودرو هایشان تاکنون توضیحی ارائه نکرده اند.
کمبود ارز در بازار برای خودرو های چینی وارداتی هم مشکل‌ ساز شده است. این موضوع بر خرید قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری مدل‌ های پرفروش چینی تأثیر می‌ گذارد. قیمت بعضی قطعات این خودروها، امروزه با افزایش تقاضا و کمبود در بازار مواجه است؛ به شکلی که با هزینه‌ ای نزدیک یا حتی گران‌ تر نسبت به لوازم اصلی خودروهای ژاپنی و کره ‌ای فروخته می‌ شوند.

البته شایان ذکر است که علت قطع تولید این خودروها می تواند تغییر در برنامه ریزی خط تولید باشد و قطع تولید آبان ماه لزوما به معنی توقف کلی ساخت چنین خودروهایی در کشور نیست. به خصوص در مورد خودروها لیفان، احتمال قطع تولیدی تمامی مدل ها بسیار بعید به نظر می رسد اما در عوض این احتمال وجود دارد که هیوندای i20 و MG 360 از قربانیان اصلی تحریم صنعت خودروسازی کشورمان باشند.

منبع :ديجياتو